پرسش:
حدیثی با این مضمون از حضرت علی (علیه السلام) هست که جا به جا کردن کوه آسانتر از تغییر انسان هست اولا اگر لطف کنید حدیث دقیق را بنویسید و ثانیا آدرس دقیق آن را هم بفرمایید و ثالثا اگر توضیحی در این باره دارید مستفیض فرمایید.

:پاسخ

روایت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد:
 إِذَا سَمِعْتُمْ بِجَبَلٍ زَالَ عَنْ مَکَانِهِ فَصَدِّقُوا، وَ إِذَا سَمِعْتُمْ بِرَجُلٍ تَغَیَّرَ عَنْ خُلُقِهِ  فَلَاتُصَدِّقُوا بِهِ، وَ إِنَّهُ یَصِیرُ إِلَى مَا جُبِلَ عَلَیْهِ (1) اگر شنیدید کوهى از جاى خود تکان خورده باور کنید و اگر شنیدید کسى از خوى خویش دست بر داشته باور مکنید زیرا عاقبت به فطرت خویش باز می‌گردد.»
بحث در مورد امکان و یا عدم امکان تغییر اخلاق انسانی است که هر کدام از این دو نظریه برای خود قائلینی دارد:
قول حق آن است که اخلاق انسانی قابل تغییر می باشد.

 

زیرا نفس مساله بعثت انبیا و ارسال رسل و انزال کتب آسمانی و بطور کلی ماموریتی که آنها برای هدایت و تربیت همه انسانها داشتند، محکمترین دلیل بر امکان تربیت و پرورش فضائل اخلاقی در تمام افراد بشر است.

 

آیاتی مانند: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (2) اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند»، نشان می دهد که هدف از ماموریت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) هدایت و تربیت و تعلیم و تزکیه همه کسانی بود که در «ضلال مبین» و گمراهی آشکار بودند.

 

  همچنین تمام آیاتی که خطاب به همه انسانها به عنوان «یا بنی آدم» و «یاایها الناس» و «یاایها الانسان»، و «یا عبادی» می باشد و مشتمل بر اوامر و نواهی و مسائل مربوط به تهذیب نفوس و کسب فضائل اخلاقی است، بهترین دلیل بر امکان تغییر «اخلاق رذیله» و اصلاح صفات ناپسند است، در غیر این صورت، عمومیت این خطابها لغو و بیهوده خواهد بود.
 آیاتی که با صراحت تشویق به تهذیب اخلاق می کند و از رذایل اخلاقی بر حذر می دارد نیز دلیل محکمی است بر امکان تغییر صفات اخلاقی، مانند این آیه شریفه:
«قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا،وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (3) هر کس نفس خود را تزکیه کند رستگار شده، و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده سازد نومید و محروم گشته است»

تعبیر به «دسیها» نشان می دهد که طبیعت انسان بر پاکی و تقوا است و آلودگیها و رذائل اخلاقی از خارج بر انسان نفوذ می کند و هر دو قابل تغییر و تبدیل است.
در آیه سوره فصلت می خوانیم: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ(4) بدی را با نیکی دفع کن ناگهان (خواهی دید) همان کسی که میان تو و او دشمن است گویی دوست گرم و صمیمی تو است.»  پرسش:
حدیثی با این مضمون از حضرت علی (علیه السلام) هست که جا به جا کردن کوه آسانتر از تغییر انسان هست اولا اگر لطف کنید حدیث دقیق را بنویسید و ثانیا آدرس دقیق آن را هم بفرمایید و ثالثا اگر توضیحی در این باره دارید مستفیض فرمایید.

 

روایت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد:
 إِذَا سَمِعْتُمْ بِجَبَلٍ زَالَ عَنْ مَکَانِهِ فَصَدِّقُوا، وَ إِذَا سَمِعْتُمْ بِرَجُلٍ تَغَیَّرَ عَنْ خُلُقِهِ  فَلَاتُصَدِّقُوا بِهِ، وَ إِنَّهُ یَصِیرُ إِلَى مَا جُبِلَ عَلَیْهِ (1) اگر شنیدید کوهى از جاى خود تکان خورده باور کنید و اگر شنیدید کسى از خوى خویش دست بر داشته باور مکنید زیرا عاقبت به فطرت خویش باز می‌گردد.»
بحث در مورد امکان و یا عدم امکان تغییر اخلاق انسانی است که هر کدام از این دو نظریه برای خود قائلینی دارد:
قول حق آن است که اخلاق انسانی قابل تغییر می باشد.

 

زیرا نفس مساله بعثت انبیا و ارسال رسل و انزال کتب آسمانی و بطور کلی ماموریتی که آنها برای هدایت و تربیت همه انسانها داشتند، محکمترین دلیل بر امکان تربیت و پرورش فضائل اخلاقی در تمام افراد بشر است.

 

آیاتی مانند: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (2) اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند»، نشان می دهد که هدف از ماموریت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) هدایت و تربیت و تعلیم و تزکیه همه کسانی بود که در «ضلال مبین» و گمراهی آشکار بودند.

 

  همچنین تمام آیاتی که خطاب به همه انسانها به عنوان «یا بنی آدم» و «یاایها الناس» و «یاایها الانسان»، و «یا عبادی» می باشد و مشتمل بر اوامر و نواهی و مسائل مربوط به تهذیب نفوس و کسب فضائل اخلاقی است، بهترین دلیل بر امکان تغییر «اخلاق رذیله» و اصلاح صفات ناپسند است، در غیر این صورت، عمومیت این خطابها لغو و بیهوده خواهد بود.
 آیاتی که با صراحت تشویق به تهذیب اخلاق می کند و از رذایل اخلاقی بر حذر می دارد نیز دلیل محکمی است بر امکان تغییر صفات اخلاقی، مانند این آیه شریفه:
«قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا،وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (3) هر کس نفس خود را تزکیه کند رستگار شده، و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده سازد نومید و محروم گشته است»

تعبیر به «دسیها» نشان می دهد که طبیعت انسان بر پاکی و تقوا است و آلودگیها و رذائل اخلاقی از خارج بر انسان نفوذ می کند و هر دو قابل تغییر و تبدیل است.
در آیه سوره فصلت می خوانیم: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ(4) بدی را با نیکی دفع کن ناگهان (خواهی دید) همان کسی که میان تو و او دشمن است گویی دوست گرم و صمیمی تو است.»  
این آیه بخوبی نشان می دهد که عداوت و دشمنی های عمیق که در خلق و خوی انسان ریشه دوانده باشد، با محبت و رفتار شایسته ممکن است تبدیل به دوستی های داغ و ریشه دار شود؛ اگر اخلاق، قابل تغییر نبود، این امر امکان نداشت.

 

آن دسته از افرادی که قائل به عدم امکان تغییر خلقیات انسانی هستند، به حدیث فوق استدلال می نمایند. در حالی که مراد حضرت، از این فرمایش آن نیست که نمی‌توان اخلاق فرد را تغییر داد، بلکه مقصود این است  کسی که سالها به خلقی عادت نموده و اکنون عمری از تغییر دادن اخلاقش گذشته، دشوار است که خلقش تغییر نماید.
پی نوشت:
1.
پاینده، ابو القاسم‏،نهج الفصاحة،دنیاى دانش،تهران‏، ص195.
2. جمعه/2
.
3.شمس/9-10
.
4.فصلت/34.

این آیه بخوبی نشان می دهد که عداوت و دشمنی های عمیق که در خلق و خوی انسان ریشه دوانده باشد، با محبت و رفتار شایسته ممکن است تبدیل به دوستی های داغ و ریشه دار شود؛ اگر اخلاق، قابل تغییر نبود، این امر امکان نداشت.

 

آن دسته از افرادی که قائل به عدم امکان تغییر خلقیات انسانی هستند، به حدیث فوق استدلال می نمایند. در حالی که مراد حضرت، از این فرمایش آن نیست که نمی‌توان اخلاق فرد را تغییر داد، بلکه مقصود این است  کسی که سالها به خلقی عادت نموده و اکنون عمری از تغییر دادن اخلاقش گذشته، دشوار است که خلقش تغییر نماید.
پی نوشت:
1.
پاینده، ابو القاسم‏،نهج الفصاحة،دنیاى دانش،تهران‏، ص195.
2. جمعه/2
.
3.شمس/9-10
.
4.فصلت/34.

http://askdin.com/comment/1032852#comment-1032852


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : تغییر ,امکان ,اخلاق ,انسان ,اخلاقی ,انسانی ,امکان تغییر ,قابل تغییر ,فضائل اخلاقی ,الله علیه ,اخلاق انسانی ,«وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ ,خوانیم «وَلَا تَسْتَوِی ,تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا ,الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Christie تبلیغ و طراحی لگو وعکس آموزش آشپزي حرفه اي فتو و پند طراحی سایت نونگار پردازش انتهای کوچه ی بی انتها... سایت ساکنین مسکن مهر پردیس Kristy