پرسش:

قول مشهور فقها در تعریف اجماع چیست؟ آیا اجماع مورد قبول تمامی فقهای گذشته و حال شیعه بوده است؟

ادله قرآنی و روایی بر حجیت اجماع به عنوان یک روش در استنباط احکام چیست و در چه شرایطی و چگونه برای استنباط احکام استفاده می شود؟ آیا ممکن است فقیه صرفا از طریق اجماع به سنت معصومین پی ببرد و فتوا بدهد؟

 

 

پاسخ:

منابع استنباط احکام و نسبت آن با اجماع:

قرآن ثقل اکبر است و روایات و عقل شارح آن هستند. اجماع نیز از آن جهت مورد اعتناست که احتمال دارد قرینه ای اطمینان آور ایجاد کند بر وجود روایاتی که به دست ما نرسیده است. از این رو اجماعات زمانی مطرح می شوند که در موضوعی، آیه قرآن یا روایت معتبری به نظر نرسد.
معنی اجماع برخی متقدمین:

 

برخی از فقهای بزرگ متقدم، زمانی که دلیلی در نظرشان قطعی و بدون خدشه بوده و احتمال مخالفت دیگر فقها با آن را نمی داده اند، تعبیر به اجماع می کرده اند. این به معنای بررسی آنها در اقوال نبوده است، بلکه بیان قوت دلیل بوده است، دلیلی که احتمال نمی داده اند کسی با آن مخالف باشد.
معنی و کارکرد اجماع در دوره های متاخر:

 

اجماع در بین متقدمین، کارکرد کنونی را نداشته است، چون فروعات فقهی گسترش چندانی نیافته بود و دسترسی آنها به منابع، مصادر اولیه، راویان و فضای صدور احادیث و قراین آن، بسیار بیشتر از ما بود. از این رو، در دوره های بعدی، معنای اجماع کمی تفاوت یافت و و کاربرد آن بیشتر شد.

 

در دوره های متاخر اجماع در دو معنی کاربرد پیدا کرد:

 

الف) اجماع مدرکی که فقها روایات آن را ذکر کرده بودند و در واقع استنباط، مستند به قول معصوم می شد و عبارت اجماع، تنها نشان از کثرت فقهایی داشت بدان حکم داده بودند و از محل بحث خارج است.

 

ب) اجماع غیر مدرکی: اجماعی که مستند حکم، مشخص نبود هر چند تعداد زیادی از فقها یا اکثر آنها، آن را برگزیده یا استنباط کرده بودند.

 

تعریف اجماع:

علما در تعریف اجماع اختلافی ندارند. علامه حلی در تهذیب فرموده: الاجماع هو اتفاق اهل الحل و العقد من امّة محمد (ص). اجماع اتفاق اهل حل و عقد در امت رسول الله است. صاحب المبادى فرموده: اجماع فى اصطلاح فقهاء اهل البیت (ع) هو اتفاق امة محمد (ص) على وجه یشمل قول المعصوم (ع). اجماع در اصطلاح فقهای مکتب اهل بیت، اتفاق در امت رسول الله است به نحوی که شامل قول معصوم علیه السلام باشد. صاحب المعالم فرموده: الاجماع فى الاصطلاح اتفاق خاص و هو اتفاق من یعتبر قوله من الامة. اجماع در اصطلاح اتفاق خاصی است، اتفاقی که بین افرادی صورت گیرد که قولشان در امت معتبر است.(1)

 

استدلال به آیات:

گروهی از اهل سنت به آیاتی از قرآن کریم استدلال کرده‌اند که مهم‌ترین و قوی‌ترین آنها از جهت دلالت بر مدّعا، این آیه است:  و من یشاقق الرسول من بعد ما تبین له الهدی و یتبع غیر سبیل المؤمنین نُوَلّه ما تولّی و نُصلِه جهنم و سائت مصیراً. و هرکس پس از روشن شدن راه هدایت ، با پیامبر مخالفت و دشمنی ورزد و غیر راه مؤمنان را پیروی کند، او را به آنچه دوست دارد، وامی‌نهیم و جهنم را به او می‌چشانیم که بد جایگاهی است.(2)

 

مفسران و اصولیان شیعه و سنی اشکالات متعددی بر استدلال به این آیه و مانند آن وارد کرده اند. برخی از بزرگان اهل سنت اعتراف داشته‌اند که این آیه و بقیه آیات، هیچ گونه دلالتی بر حجیت اجماع ندارد؛ به گونه‌ای که عصمت امت را اثبات و آن را جایگزین امام معصوم کند. غزالی در المستصفی تصریح می‌کند این آیه که از جهت دلالت و ظهور قوی تر از بقیه آیات شمرده شده است به عقیده ما همانند دیگر آیات، هیچ گونه صراحتی بر مدعا ندارد؛ بلکه بر خلاف آن ظهور دارد و یا دست کم آیه دچار اجمال است برای مدعی قابل استناد نیست.

 

استدلال به روایات:

اولین و مهم‌ترین روایت در میان ادله اهل سنت، نبوی معروفی است که در آن نقل شده است" «لا تجتمع امّتی علی ضلالةٍ/ علی الخطأ»، امتم بر گمراهی گرد نمی‌آیند.

 

سند روایت

این روایت در هیچ یک از مجامع دست اول و مصادر مهم شیعه نقل نشده است و طریق نقل آن منحصر به اهل سنت است و اسناد آن ضعیف می باشد. کشف القناع عن وجوه حجیة الإجماع می نویسد: «و قال المرتضى ایضا انّ کثیرا من الامّة یعتقد انّ الخبر النبوى المشهور مولّد مصنوع لم تعرفه الصّحابة و لا سمعت و به صرّح ابن زهرة فی الغنیة بانّ اکثر الامّة ردّوا على روایة و قد انکره العلّامة ایضا فی جملة من کتبه و کذا غیره من الاصحاب فاذا کان هذا حال اشهر تلک الاخبار فکیف حال غیره»، سید مرتضی گفته است: بسیاری از علمایِ امت معتقدند که این حدیث ساختگی است و صحابه آن را نشناخته و نشنیده‌اند. ابن زهره نیز به صراحت در غنیه گفته است: میان امت بر سر این حدیث تنازع و اختلاف است و بیشتر آنان، حدیث را بر راویانش رد کرده‌اند. علامه حلی نیز در برخی از کتاب‌هایش، به آن اشاره کرده است. وقتی که بر مشهورترین خبری که دلیل حجیت اجماع است، این همه اشکال شده است، پس حال روایات دیگر چگونه است؟!‏(3)

 

ملاک حجیت اجماع و نحوه استفاده از آن:

اجماع می تواند قرینه و راهنمای خوبی باشد تا ما را به قول یا فعل معصوم متصل کند، اما ذاتا حجیت و ارزش ندارد.
اهل سنّت براى اجماع اصالت و استقلال قائلند و آن را در عرض کتاب و سنت حجت مى‏دانند ولى فقهاء ما براى اجماع ارزش ذاتى قائل نیستند، به عقیده بسیاری از فقها، مناط حجیت اجماع کشف از رأى امام (ع) است لذا حجّیت دائر مدار قول امام است‏.
«مرحوم شیخ عباراتى را از فقهاء شاهد بر این مطلب مى‏آورند:
1- سیّد مرتضى فرموده: اگر فلسفه حجیت اجماع عبارتست از وجود امام در میان مجمعین پس باید گفت: کل جماعة کثرت او قلت کان قول الامام (ع) فى اقوالها فاجماعها حجة و .
2- محقق اول در معتبر فرموده: وقتى مناط حجیت کشف از رأى معصوم (ع) است پس باید گفت: لو خلا المائة من فقهائنا من قوله لم یکن قولهم حجة و لو حصل فى اثنین کان قولهما حجة.
3- علامه هم فرموده: وقتى مناط ارزشمندى اجماع وجود قول امام (ع) است پس باید گفت: کل جماعة قلت او کثرت کان قول الامام (ع) فى جملة اقوالها فاجماعها حجة لاجله لا لاجل الاجماع،»(4)

 

اجماع تشرفى‏:

اعتبار اجماع به کاشفیت از قول معصوم است تا جایی که حتی بحث اجماع تشرفی هم مطرح شده است. بیان رأى معصوم- حاصل از تشرّف به محضر امام عصر علیه السّلام- در قالب اجماع اجماع تشرفى در جایى است که فقیهى در زمان غیبت امام معصوم علیه السّلام به خدمت آن حضرت مشرف شود و رأى معصوم علیه السّلام را در مسئله‏اى بشنود، ولى به هنگام بازگویى رأى معصوم، نگوید که من خود از امام شنیده‏ام- زیرا در زمان غیبت کبرى، قول مدعى رؤیت، محکوم به کذب است- بلکه در قالب ادعاى اجماع، به این نکته اشاره کند که رأى معصوم را احراز کرده است.

 

اگر از اجماع تشرفى قطع به قول امام علیه السّلام حاصل شود، همین قطع حجیت داشته و دیگر نیازى به حجیت اجماع نیست.(5)

 

 

 

پی نوشت ها:

1. محمدى، على، شرح رسائل - قم، چاپ: هفتم، 1387 ش. ج 1 ص 305.

 

2. سوره نساء/ 115.

 

3. کاظمى، اسدالله بن اسماعیل، کشف القناع عن وجوه حجیة الإجماع - تهران، چاپ: اول، ص 13.

 

4. محمدى، على، شرح رسائل - قم، چاپ: هفتم، 1387 ش. ص 306.

 

5. مرکز اطلاعات و مدارک اسلامى، فرهنگ نامه اصول فقه - قم، چاپ: اول، 1389 ش. ص 88

http://askdin.com/comment/1034407#comment-1034407

 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : اجماع ,معصوم ,حجیت ,امام ,اتفاق ,کرده ,حجیت اجماع ,تعریف اجماع ,علیه السّلام ,معصوم علیه ,استنباط احکام ,تعریف اجماع چیست؟
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

انگشترآنلاین مرکز رشد و تعالی خانواده وبلاگ رسمی مجتمع فنی باران علوم بلیط ارزان Pasquale مانی.م بلاگ bystrategy | با استراتژی کار کنیم نوشتم، خواندی، فضائی که تکرار نخواهد شد. راستین بار