حکم شرعى کاشت ناخن مصنوعى را بیان فرمایید؟

 


همه
مراجع (به جز ‌ای): هر گاه ضرورتی برای این کار نباشد
آن را ترک کنند و چنانچه ضرورت دارد و امکان جداسازی ناخن‌های
مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره‌‌ای
می‌گیرد.[۴۶]

 


آیت‌الله
‌ای: ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به
وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه
در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد
سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید.[۴۷]

 


تبصره ۱.
اگر کشت حقیقی باشد و ناخن جزء بدن شود و رشد و نموّ داشته باشد، وضو و غسل با آن
صحیح است.

 


تبصره ۲.
اگر ناخن‌ها زینتی باشد مانند آنچه امروزه خانم‌ها
در مراسم‌ها استفاده می‌کنند، باید
به هنگام وضو و غسل آنها را جدا کنند.

 


تبصره ۳.
اگر برداشتن ناخن ممکن باشد هر چند هزینه داشته باشد، باید برداشته شود.

 

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
وجود لاک روی ناخن های دست، چون مانع از رسیدن آب است، وضو با آن صحیح نیست. در مسح پاها، اگر یکی از انگشت های پا (غیر از انگشت کوچک) لاک نخورده باشد و روی آن انگشت مسح کند، وضو صحیح است. اما در غسل، اگر لاک روی ناخن دست یا پا باشد، چون مانع از رسیدن آب است، غسل صحیح نیست.(۱)

آیات عظام آقایان: امام خمینی، امام ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، بهجت، فاضل لنکرانی:
وجود لاک روی ناخن های دست، چون مانع از رسیدن آب است، وضو با آن صحیح نیست. در مسح پاها، اگر یکی از انگشت های پا (حتی انگشت کوچک) لاک نخورده باشد و روی آن انگشت مسح کند، وضو صحیح است. اما در غسل، اگر لاک روی ناخن دست یا پا باشد، چون مانع از رسیدن آب است، غسل صحیح نیست.(۲)

امّا رنگ کردن ناخن ها با حنا یا رنگی که جرمیّت (مانعیت از رسیدن آب) نداشته باشد، اشکالی برای وضو و غسل ایجاد نمی کند.

پی نوشت:
۱. آیت الله مکارم شیرازی، احکام بانوان ، م۶۵
۲. رساله ۱۶ مرجع، جد۱، احکام وضو، مساله ۲۵۲.

 

 


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

املاک بزرگ سرو خاطره ها انشالند فروشگاه پخش پوشک بزرگسال شورتی و چسبی سی سی شو ایمیل مارکتینگ دستگیره بهریزان مدرسه نیکان دانلود آهنگ جدید عاشقانه مایندوِی Alone